dimanche 1 juillet 2007

Alfons och odjuret


"Alfons har fått en ny fotboll och spelar med den med sina kompisar. Lill-killen är bollkalle. Plötsligt får Alfons till en riktig långboll och den far iväg, långt bort. Lill-killen springer iväg efter den, men hittar inte den. Alla letar, men bollen är borta. Alfons blir arg på Lill-killen och beskyller honom för att ha stulit bollen. Till slut klipper han till honom på näsan så det börjar blöda. Den natten har Alfons svårt att sova. Han tänker på hur han slog Lill-killen, som var mindre än honom själv. Och under sängen ligger odjuret och gör att Alfons mår dåligt inom sig"
Detta är min favorit bok i Alfons serien, jag kom i hâg hur boken tog tag i mig och ruskade om mig. Jag kände Alfons ângest och kommer fortfarande i hâg sagan.

Aucun commentaire: