samedi 6 octobre 2007

Angest

Alla med ângest vet vad jag pratar om,när jag säger att man har svârt att andas och det känns som om det brinner i bröstet, allt blir jobbigt, huvudet snurrar och man blir arg och retar sig för ingenting.
Angesten kommer smygande, jag kände det i morse och jag kände hur det kröp upp längs kroppen och hur det gör ondare och ondare, det räcker inte med att ta djupa andetag.
Ingen annan förstâr hur ângesten känns, men de med ângest förstâr sâ väl vad jag pratar om.
I dag tog jag medecin, jag behövde det, men fy vad det är jobbigt.

6 commentaires:

Unknown a dit…

Ja fy, det är läbbigt. Det känns som en stor gorilla sitter pâ bröstkorgen och allt man tänker pâ är att försöka andas.

Lillie plein damour a dit…

Ja det är hemskt och det kommer när man inte väntar sig det och jag vet inte vad det kommer i frân....just nu sâ är det trötthet och det tar pâ energin.

Boel a dit…

Jag vet vad ångest är, det är det som finns på andra sidan inre ro och små lyckokänslor. Läskigt är det.
Man kan ta bort ångest endast med ridturer, kärlek, god mat, stabil ekonomi eller pilluller. Några glas vin kan funka vid sparsamma tillfällen. Sova är bra också.
Men mejla till dig via internet kan jag inte. Lillie, jag hittar inte din mejladress. Tack för fin kommentar om min krönika. Jag hittade den nu efter en stunds letande.

Mia a dit…

En kram kommer här, ångest är svårförståeligt för de som har lyckan att inte ha träffat den och som en svart hål för dem som gör.

Hoppas du har en bättre idag.

*Kramar om*!

Boel a dit…

Jag måste tillägga att jag är impad att du läser Främlingen av Camus på franska. Jag kan med nöd och näppe traggla mig igenom ett livsstilsmagasin med mycket bilder :).

Lillie plein damour a dit…

Mia: Ja, det är inte lätt att förstâ nâgon som mâr dâligt.
Jag har tagit medecin i dag men har inte dragit ned pâ min stress.
Boella: Coucou! Försök att läsa L'etranger. Vill du att jag skickar den? Det är en underbar bok, den är inte svârläst utan den är välskrive, och lättläst.
Bonne journée.