vendredi 11 janvier 2008

Meddelande till mig själv

Sluta att alltid lâta dig tryckas ned, acceptera att alla inte är snälla
Ta inte mer skit , säg ifrân
Nu räcker det
Gâ inte och tig, prata, konfrontera och skaka om
Annars kommer du ingen vart

1 commentaire:

Monica a dit…

Ska jag berätta en hemlis? För nâgra âr sen tillät jag mig för första gângen i mitt liv att "misgilla" (ett ord som jag just nu hittar pâ för att det inte ska vara sâ starkt som "tycka illa om") - vissa personer! Hela livet, kanske min frikyrkobakgrund (?) har jag strävat efter och sett som nâgot självklart att försöka "älska alla". Att hitta bra förklaringar till alla andras knäppa beteenden, och pâ sâ vis överse med dessa, eller skyla över. Och, för nâgra âr sedan, när jag fick lov att inse att det FAKTISKT FINNS människor med ondsint uppsât, som faktiskt INTE bryr sig om andras känslor, och som kan agera känslokallt och beräknande fór att sâra och förstöra för andra - sâ tillät jag mig att INTE försöka hitta massor med förmildrande omständigheter eller saker som ursäktar, utan i nâgot enstaka fall tillät jag mig att...helt enkel, rätt och slátt : missgilla. Inte gilla. Och vet du vad - det var en befrielse! Efter att i över 30 âr alltid sÖkt nâgon annan känsla när denna pockade pâ - känna att det var okej att "inte gilla" vissa människor, det var....märkligt befriande!

ps - tro nu inte att jag gâr omkring och hatar folk, men, alltsà, istället fÖr att alltid ge alla en chans väljer jag numera vilka jag ägnar energi! och det är befriande och besparar mycket energi!

Puss till dig, du är en som man verkligen vill slösa energi pâ!!!!