jeudi 3 janvier 2008

Vad gör man

med en hund som är osäker i mörker och bara skäller, en av grannarna ringde pâ i morse klockan 7 , jag skäms, för att han blev väckt i gâr kväll klockan 23 och i morse klockan 7 av att hunden skällde.
Jag vet inte om det var vâr hund som skällde i gâr, men i morse var det vâr.
Jag bad om ursäkt, men jag kan ju inte ge tillbaka hunden för att den skäller.
Sedan vi fick hunden ,sâ har grannarna klagat pâ att hon skäller pâ dagarna, sâ nu är hon inte ute längre utan är inomhus när vi inte är hemma och nu kan hon inte längre gâ ut i trädgârden när hon vill.
Jag har kollat halsband men spray, som sprayar hunden i ansiktet när den skäller, man har val, senapsspray eller citronelle spray eller elektriskt halsband.
Jag har lust att köpa halsbandet och V är emot.
Hon är bara osäker i mörker och skäller pâ katterna som springer i buskarna (i häcken).
Inne skäller hon aldrig och är annars är ganska snäll, hon är ung och fortfarande ganska nervös men det är en härlig hund.
Pâ vârt landställe med stor trädgârd skäller hon inte pâ kvällarna.
I alla fall, jag är säker pâ att grannen ligger och lyssnar efter ljud, när man gâr hemma sâ retar man sig ofta pâ ljud.
Jag vâgade inte lämna katten ute i morse, han som mjauar sâ...tänk om han väcker grannen.
Jag förstâr grannen, det är jobbigt att bo granne med en skällande hund, men sâ farligt är det inte, vâra andra grannar har sagt att de inte har nâgot att klaga pâ.

2 commentaires:

Anna Malaga a dit…

Försök lära henne "skall" och "tyst" pâ kommando. Inte svârt med hundgodis ;-)
¨Det hjälper inte mot första skallet, men man fâr i alla fall tyst pâ dem sen...

Lillie plein damour a dit…

I mosre gick jag trädgârden med henne och hon var tyst, kanske inte är svârare än att när det är mörkt och det rör sig i buskarna sâ blir hon rädd och när det är upplyst sâ känner hon sig säkrare.
Tack Anna, Gott nytt âr och kul att se dig härinne.Kram