mercredi 18 juin 2008

Straff

I gâr kom min äldsta hem med straff frân sin tyska lärare.
Vanligtvis fâr de inte ha tuggummin i skolan men nu är det sista veckan i skolan sâ fröken bjöd pâ ett tuggummi, efter en stund fick alla gâ och spotta ut sina tuggummin och en elev gjorde inte det, ni kan ju gissa vem.
I korrespondans boken stâr det, manque de respect, utan respekt inför en lärare.
Sâ straffet är en timmes kvarsittning pâ fredag kväll, frân 17-18h, och ämnet fâr den lärare som gav straffet bestämma. Jag sa till dottern att hon borde vara glad över det för hon fâr en timmes tyska till i veckan.
När jag sâg lärarens ord i korrespondans boken sâ hade jag lust att frâga om det verkligen var nödvändigt. Har man förbjudit tuggummin sâ borde man hâlla pâ det och i stället ta med sig en kola eller en liten godis.
Men , jag säger ingenting och stâr helt pâ lärarens sida, respektlösa elever skall straffas.
Jag borde vara hârdare hemma med städning i deras rum ,men för mig sâ gâr skolan i första hand och efter en timmes läxläsning pâ kvällarna sâ orkar jag inte stâ pâ dem att de skall reda upp deras rum utan det fâr göras pâ helgerna....
Fast det skadar ju inte att ha ordning och reda pâ deras rum hela tiden...

Aucun commentaire: