jeudi 3 juillet 2008

Hittade den här enkäten om läsvanor, svarar och om du är intresserad pâ din blog och hojta, sâ kommer jag in och tar en kaffe och läser.

1. Vilken bok läste du senast? *Hundra âr av ensamhet-Gabriel Garcia Marquez
2. Vilken bok ska du börja på härnäst? *Jag har redan börjat, jag börjar ofta pâ direkten med en annan bok : Yasmina Khadra Les Hirondelles de Kaboul
3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla? *Ingen aning, bâde och tror jag…fast när jag tänker efter sâ är det nog mer män
4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv? * Med vissa böcker sâ gör jag det, men vissa läses ju av sig själv…
5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv? *Av kompisar som läser mycket, bokrecensioner och de senaste böckerna genom böcker som fâtt priser
6. När blir en bok för lång? * När historian tappar lâgan och min ork rinner ut
7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?*Jag läser nog helst pâ franska nu, men jag köper ofta böcker pâ engelska och svenska
8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa? * The Road av Cormac Mc Carthy eller The Kite Runner, kanske inte böcker som köps till en födelsedag precis för historien är tung, men otroligt bra.
Romain Garys La vie devant soi och The magical year of thinking,Joan Didion

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp? *Som min svenska lärare pâ gymnasiet alltid sa var att läsa âtminstone 75 sidor, är man inte inne i historien dâ sâ kan man lägga ned boken med gott samvete. Jag läste aldrig ut Da Vinci Code….
10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
*Romaner frân olika av världens alla länder tror jag och jag har kvar mina barnböcker , eller vissa av dem, de jag tycker mest om.
Jag har ingen Bibel i min bokhylla eller p-böcker heller!

Aucun commentaire: