vendredi 24 octobre 2008

Barnuppfostran: det är fult att fuska

I gâr morse utbrister min 13 âring:
C-Men om jag inte stämplar biljetten, kan den användas en gâng till dâ?
Mamma-Euhhhh, det kan den säkert göras men det är inte giltigt och du kan fâ böter om du inte stämplar den och det vill vi inte, och ni är tvâ sâ det blir en böter vardera och ni kan fâ gâ av bussen och gâ hem eller sâ fâr ni gâ av bussen och de ringer var och en förälder och vi mâste komma och hämta er! Stämpla den!
C-Ok

Sedan hörde jag henne säga till lillasyster:
M, jag vet hur vi kan âka pâ samma biljett hela veckan!
Om vi blir kontrollerade sâ säger vi att vi inte visste det!

Jag blir sâ matt som mamma i bland!
Hur man än förklarar sâ vet ändâ tonâringen bättre!
Som om inte kontollanten vet alla ursäkter som finns!!
Att hunden ât upp den stämplade biljetten och smet av bussen precis dâ kontrollanten gick pâ!

3 commentaires:

Mia a dit…

*fniss* Lätt att skratta när man har småttingar som än så länge inte kan hitta på sånt.

Men du måste erkänna att hon i alla fall är driftig. :)

Anonyme a dit…

haha kan bara instämma i vad Mia skrev. Vet flera urusla ursäkter som jag kom på när man var i den åldern... hmm det är ganska läskigt att ha tonåringar va? Det ligger ju ganska ytligt i minnesbanken vad man själv gjorde *S*

Lillie plein damour a dit…

Precis, när jag tänker pâ vad jag själv gjorde sâ blir jag mörkrädd.