mardi 4 novembre 2008

Vid lunchbordet i dag

sâ pratade vi om Obama och när min kollega sade att Obama kommer att bli USAs första svarta president sâ halkade jag av stolen, han är inte svart för mig, förresten sâ heter det inte sâ heller men pâ franska säger man sâ.
Sedan fortsätter min kollega och berättar att en undersökning har gett att 80% av hela Frankrikes befolkning kan acceptera en färgad President!
Fransmännen är skickliga lögnare.....

3 commentaires:

Svensk chekchouka a dit…

ha! de kanske gjorde den undersökningen pâ Antillerna ( f*n vad jag är fyndig!!) Jag vägrar tro att fransmännen är sâ "openminded" De har fâtt storhetsvansinne nu när man kan fâ nyheterna upplästa av en svart man.
Jag tycker att det är psykande att man bara pratar om Obama som svart, han kanske har andra egenskaper som fâtt honom att nâ den post han kommer att fâ om n^gra timmar... eller kanske inte, det är en ganska konstig frâga att ställa sig... men jag är färgblind.

Unknown a dit…

Men han är ju svart och det är historiskt att han som just svart nu snart tillträder det vita huset. Jag vägrar att tro att fransmännen är mer rasister än andra, speciellt efter andra världskriget. "Un president noir" är väl inget negativt uttryck?

Lillie plein damour a dit…

Dosiss, för en fransman sâ tror jag att un président noir är negativt!
Jag tror att tom nâgon frân Maghreb inte har acces till tronen. Rachida Dati är ett exception tror jag, man jag kanske har fel.
Svensk Chekchouka, Jag tror heller inte att det är sant, men undersökningen kanske gjordes i Cameroun pâ ambassaden eller i Franska Guyana.
Puss pâ er.