vendredi 7 septembre 2007

Tajine à ma façon

6 pers.
Kyckling
2 Lökar
1 Citron
Stora oliver
Salt,peppar,Curcuma och ginger
Safran
Persilja platt,coriander
kyckling buljong
Nâgra Potatisar

Sâ här gjorde jag, jag hittade inte citron confit pâ Leclerc sâ jag tog en vanlig citron och min vän och stora syrra frân Algeriet tipsade mig om att bryna kycklingen och sedan steka den färdig i ugn, och att koka upp oliverna innan i vatten för att ta bort saltet.
Jag brynde upp kyckling och lökar,saltade,pepprade och i med kryddorna och hällde pâ vatten upp till kycklingen och lade sedan i en buljong tärning, och efter 10 minuter sâ lade jag i potatisen som jag skurit pâ längden och lät det hela smâputtra i 20 minuter
Jag är jättenöjd men om jag skall vara petig sâ saknar det mer kryddor
Merci Dahbia!

2 commentaires:

Lillie plein damour a dit…

Den här rätten gâr utmärkt att göra utan kött eller fisk, jag hade lagt i bönor,potatis och kanske tomater eller linser.
Jag skall prova att göra en men linser nästa vecka, mâste frâga Dahbia vad rätten kan heta med linser

Nässelblom och choklad a dit…

Vilken bra idé. Varför tänkte jag inte på det själv? Då får jag hålla ögonen öppna efter din vegetariska variant framöver......