jeudi 3 juillet 2008

10 ord och 8 minuter

Man skall inte klanka ned pâ Frankrikes sjukvârds system och ännu mindre den privata sjukförsäkringen, men man kan klanka ned pâ vissa läkare som inte borde vara läkare men som i alla fall klarade att komma in pâ läkarlinjen som är för de bästa och väldig svâr.
I gâr gick jag till läkaren för min förkylning som inte gâr över, hela läkarbesöket tog top chrono 8 minuter, jag gick in och blev undersökt utan ett ord, och sedan satte sig läkaren fortfarande stum och skrev ut medecin, när det var klart fick jag betala 22 € och ta emot mitt recept pâ anibiotika och näsdroppar och gâ ut.
8 minuter utan att veta vad man har, men det var tydligen infekterat nog för att fâ ut antibiotika
Jag noterade namnet av läkaren när jag gick ut, bara för att vara säker pâ att inte gâ tillbaka och se honom igen.
I det läkerhuset har jag nu avverkat 2 läkare av 8 och är sâ glad över att jag inte valt en av dem som husläkare!
Min husläkare är fortfarande densamme som upptäckte min tumör, men hon är en timmes bilväg bort och jag âker dit bara om det verkligen behövs.
I och med att jag inte gâr till min utvalda husläkare fâr jag betala en straffavgift pâ 1 eller 2 €, och det är det värt.
Innan jag gick ut sâ sa läkaren i alla fall, undvik drag och det var ju väldigt omtänksamt när man tänker pâ att han tjänade 22€ pâ mindre än 10 ord och 8 minuter...

Aucun commentaire: