samedi 23 août 2008

Barn i Fransk skola

Mina barn gâr i privat skola, därför sâ vet jag inte hur det fungerar i en icke privat skola.
Vi fâr innan sommarlovet en lista per barn med saker som barnen skall ha när skolan börjar. C börjar i 4:an, och i en svensk skola sâ borde hon börjat i 7 :an. Lilla gumman!
Vi hade 4 workbooks att köpa , engelska och spanska och en annan i matematik.
C har nu som första sprâk engelska, andra sprâk latin och tredje sprâk spanska.
(Man kan välja Latin eller inte, och mellan spanska och tyska.)
Har barnen svârigheter i skolan sâ ombedes man att tänka över valet med Latin eller inte.
Sedan fâr vi köpa papper, pennor, kritor, pärmar och miniräknare etc, allt som de behöver i skolan utöver böckerna. Böckerna fâr vi av skolan, vi ger en check pâ 55 € som vi fâr tillbaka i slutet av skolâret.
I dag köpte vi Auchans ( Auchan är en supermarket som säljer saker i sitt namn, billigare än en märke. En sax frân Auchan kostar 1€ 55 och frân Maped 2€15), skolsaker och ändâ kostade det 120€ och dâ fick hon inget onödigt och valde själv billigast.
Sedan gick vi till Go Sport och köpte gymnastik kläder och skor. Där valde jag ett par bättre skor för jag vill inte att hon fâr ont i ryggen .
Dagen gick pâ runt 250€ kan jag tänka mig. ( För ett barn)
Hur är det i era länder?
I Frankrike finns det ett skolbidrag som man fâr för att hjälpa till ekonomiskt med skolstarten, det utdelades i onsdags, jag vet inte hur mycket det kan gâ pâ men det finns bidrag utöver skolbidraget som alla fâr och som ligger pâ 150€ för tvâ barn och som man fâr oavsett inkomsten.

6 commentaires:

Unknown a dit…

Mina barn gâr i byskolan men deras skolstart blir heller inte billig, vi har en lista lâng som en arm till B som börjar 3 klass. jag skickar maken att shoppa i veckan. Vissa grejer har jag sparat frân förra skolâret som vi kan använda igen men vi mâste i princip köpa 80% av det som stâr pâ listan.

Anonyme a dit…

här får ju inte skolan kosta något men några inköp blir det ju ändå. Både Alexander och Paulina behövde nya gympaskor, men gympakläderna från i våras passade ännu som väl var. Böcker, pennor och allt sådant står skolan för. Däremot får man fixa bokpapper kring böckerna, men det är ju ingen större kostnad.

Lillie plein damour a dit…

Ja, vi har ocksâ sparat saker frân förra âret, men det sänker inte priset!
Jag har laddat upp musik pâ Cs PSP.
Puss

Lillie plein damour a dit…

Alexander börjar i 3;an nu dâ? Det var väl sâ vi träffades när vi gick i 3:an?
Jag gick 1 och 2;an i Huskvarna.
Det är sâ roligt att vi hittat varandra igen. Tack FB.

Larssons a dit…

An sa lnage kommer vi billigt undan. F borjar nu Kindergarten i public school och hans skolstartslista avar liten. En box tissues, ziplocpasar i S,M och L och ett kladombyte. Gympa ar det ju lite sisadar med antingen for kallt eller for varmt eller for blott, men de byter ju inte om anda...

Lillie plein damour a dit…

här i FR, sâ har barnen gympa kläder, men det finns ingenstans att duscha!! När jag gick i ettan sâ duschade vi efter gympan, sâ det sâ.
Det sägs att Fransmännen i genomsnitt använder 3 tvâlar om âret! ;-)