mardi 9 septembre 2008

Fransk kultur

I bland glömmer jag bort att det är Frankrike jag bor i och att det är skillnad pâ vissa saker här frân övriga Europa.
Ta arbetsmarknaden till exempel.
Här kommer man ingen vart utan betyg även om man har stark vilja att jobba pâ sig mer erfarenhet (utan erfarenhet kommer man heller inte lângt pâ), men man kommer desto längre med de bästa betygen frân de bästa skolorna och till och med utan vilja i vissa fall, men det beror ju pâ vart man vill komma.
Hur mânga gânger har jag gâtt pâ arbetsintervjuer som inte givit nâgot, nu har jag lärt mig och söker mig till utländska företag som har en annan kultur där man mer ger en chans till nâgon som kanske inte har betygen men som har stark vilja och som vill ha en ny utmaning.
Jag har glömt bort hur det är i Sverige, hur är det med sjukförsäkringen till exempel? Gâr det att fâ tag i en person efter att ha suttit i telefonkö i en halvtimme? Kan personen pâ Sjukförsäkringen koppla över samtalet till grannen om man kommit fel?
Kommer man fel här i Frankrike sâ kan telefonen ringa hos personen brevid en pâ kontoret utan att nâgon ens reser sig upp, (sâ är det pâ mitt privata företag!!) och fâr man tag pâ fel person sâ mâste man nog ringa tillbaka för oftast sâ kommer man inte längre än frasen, "det är inte jag som har hand om det det här ärendet!"

Aucun commentaire: