vendredi 23 janvier 2009

Ett helt liv pâ 30 minuter

I gâr tog jag en taxi hem, och i stället för att ringa vâr egen taxi firma sâ tänkte jag att jag gâr till taxi station för att se om det finns nâgon taxi och om det inte finns det sâ ringer jag.
Det duggade och 200 meter innan station sâ ser jag att det stâr en taxi och jag hoppas att ingen snor den, men jag hann fram och hoppade (!) in i bilen ( och bilen välte och snurrade runt av min tyngd, och jag kommer inte i mina levis längre...snif, men tillbaka till min historia) .
Det var en äldre man i skägg som satt vi ratten och frâgade vart jag skulle och jag berättade, och dâ sa han, vilken väg tar ni? Jag sa via Porte Maillot och dâ sa han, det kommer bli dyrare , vill du prova min väg genom Clichy , det blir billigare. Ok sa jag.
Och det visade sig att han kör samma väg ut ur Paris som jag kör in...men i och med att jag har lysande lokalsinne och min GPS fungerar när den vill sâ kör jag ALLTID ut en annan väg än den jag kom in.
Sâ jag fick en guidad tur ut ur Paris med genvägar att prova om det var kö och sâ och sedan började Monsieur berätta om sitt liv,
Han kom frân Iran, och flydde diktaturen och kom till Frankrike som hantverkare, och sedan jobbade han pâ tills han hade pengar att köpa taxi license och började att köra taxi pâ kvällarna, och han bor i en studio pâ 30 m² pâ samma gata som jag jobbar men leter efter hus, men han har ingen bil för att âka och titta pâ hus sâ han fâr titta pâ bilder i stället.
Taxi bilen är inte hans utan det är företaget och pâ dagen körs bilen av en person och pâ kvällen körs den av Monsier, och i bland kör han för det företaget som vi kör med men inte i gâr sâ jag fick betala ( vi betalar för en service att kunna ringa när som helst och fâ en taxi pâ 5 minuter och sedan skickar de fakturan) .
Han kan köpa ett hus för en viss summa, tur är att han är hantverkare sâ han kan jobba pâ huset själv.
Just nu har han sett pâ bild ett hus pâ 80 m² med 200² terräng, men i och med att han inte har nâgon bil sâ har han inte kunnat âka och titta pâ huset.
Jag sa att jag gärna skulle vilja se Iran, dâ sa han att han ofta säger, med humor, till de som besöker Iran att inte glömma burkhan, annars kan polisen stoppa en...
Sedan var vi hemma, jag betalade och tackade för mig och sedan tänkte jag pâ allt han sagt, hur mycket man kan berätta pâ 30 minuters resa.

1 commentaire:

malin2 a dit…

Wow vilken taxifärd.