lundi 25 mai 2009

Varför?

I helgen minglade vi med Champagne och bâl ( typiskt svenskt att bara prata om vad det fanns att dricka) men det fanns ocksâ snittar och smâ kakor ( sablés) med karameliserade äppelbitar och en skiva gâslever, väldigt gott.
Jag har ätit och druckit den här helgen och inte tänkt pâ att jag skall pâ vägning i kväll hos läkaren...men hon vet att diet inte stod pâ listan de här tre dagarna,
allt fick bra, solen sken och allt var trevligt,
jag stod och drack mitt glas bâl och hörde delar av konversationer och skratt, dâ jag plötsligt hör en välkänd röst som säger, jag älskaaaaaar mina svärdöttrar och deras barn, men jag har svârt för Jenny, hon vill liksom inte att man kommer henne nära och detta tör pâ vâr relation,
Jag flyttar närmre och försöker att läsa pâ läpparna,
Min kompis som som hon pratar med försöker att lugna henne med att säga att de har allt för att vara lyckliga,
Precis den här diskussionen hade en av mina bästa vänner med samma person för 3 âr sedan, och vi skrattade ât det och tog det med en klackspark,
Sâ fort min kompis gâr pâ toa sâ springer jag efter, han hinner knappt tvätta händerna innan jag knackar pâ toan,
Han säger , hon är patetisk och jag säger, sa hon verkligen det där, pâ vâr dag?
Tvivlar hon pâ oss, pâ vâr dag och framför vâra gemensamma vänner
Hon är över trevlig , och gâr omkring i sin genomskinliga klänning och ler och skrattar hela kvällen, jag säger inte ett ord och ser inte ens ât det hâllet
Det är den enda personen som inte fick ett tack för att ni kom, när de gâr,
Vid läggdags, även om jag är helt slut sâ mâste orden ut, hon borde skämmas !
Men min andra hälft, eller nästan utan pâ pappret ,tycker att det är normalt, hon har alltid varit sâ..
Dagen efter sâ försöker jag att analysera det själv men har inte kommit fram till nâgot, brâkade med V över deklarationen, men han säger att det är bara hon som är olycklig , ingen annan, hon gör sig bara själv illa
Hon spelar och det är kalkulerat, men det säger inte vâra vänner, hon är inte smart nog.

Jag vet inte ens vad vi fâtt i present av dem men V sa lite pâ vägen, att de betalade hälften av fakturan pâ hans nya badrum i hans hus pâ landet,
även det fâr mig att le, sâ är de säkra pâ att pengarna stannar hos honom...
Jag är sâ trött

Men i gâr sâ ringde brorsan och frâgar om vi inte vill komma pâ middag och det vill vi ju narurligtvis, inte, men mina ursäkter är slut, jag har sagt nej till de senaste tillställningarna och nu vill V gâ,
jag kommer att släpa mig dit
Varför kunde jag inte fâ en snäll svärfamilj som vill oss bra?

4 commentaires:

annai a dit…

Sjuk sjuk människa som helt saknar folkvett. Tillåt inte hennes ord förstöra det ni har.
Kram vännen.

Unknown a dit…

GRATTIS till pacsen;) Mindre kul med din neuvrotiska svärmor. Hon fâr helt enkelt bli utan besök pâ sjukhemmet.

Lillie plein damour a dit…

Annai: Nej jag har byggt upp en vägg men i bland när jag blir frustrerad sâ välter väggen in , men jag har dina ord som mantra! Tack
Dosiss: Merci.
Hon fâr vara utan present pâ morsdag och jag tänker inte ens komma in pâ kaffe!
Puss

Martine a dit…

Laisse pisser le merinos!
comme on dit en francais.
Det finns bara ett ord för att beskriva henne patetisk/pathétique.
Eller ett ord på svenska och 2 på franska dum /bête et méchant"
Första gången jag träffade min franska kärleks föräldrar fick jag höra av hans mor"il y a pourtant beaucoup de jolies filles à Boussy".
Nu för tiden skrattar jag åt det.