jeudi 10 décembre 2009

Känslan av när allt gâr snett

Min värld gâr pâ tvären just nu, allt känns som om ingenting gâr som det skall och alla mâsten växer som de smutsiga kläderna i tvättkorgen och jag har inte ens târar till att fâ ut känslorna, och som körsbäret pâ grädden är att det är jul,
min högpunkt pâ âret (*suck*)

Mitt i lägenhetsletandet, ett heltidsjobb pâ 50h och 3 timmars pendlande om dagen sâ mâste man ut och handla julklappar, hör upp, MAN MASTE , inte att man inte har lust nej, man mâste ut
Var kommer alla mâsten i frân,
det skär i hjärtan att slänga ut pengar pâ presenter när folk knappt ger till Cancerfonden längre,
jag planterar ett träd i Kenya och köper en i phone, ett träd för planeten och en telefon för barnet som har allt och som vill ha mer men som sällan ber om det,
men jag vill inte att mina barn lider av min syn pâ världen,
*nej tack, behâll era moralkakor, jag samlar dem i en burk och ger dem till La banque Alimentaire innan jul*

Jag tänker pâ dem som inte har pengar till att köpa julklappar och som lânar i hop eller köper pâ kredit, var är vi pâ väg?
Jag mâste inte baka pepparkakor, lussa, eller baka safransbullar, julens skimmer gick ut igenom dörren samma sag som jag fick fira utan mamma med pappas tysta lidande och mormors târar,
sedan den dagen lider jag julen i tysthet , mina barn fâr redan lida över att jag inte julpyntar bakar, byter till julgardiner eller nynnar julsânger,
Stackarna , de skall väl inte fâ lida över att jag inte vill köpa julklappar *ironi* vem vet , det kanske är mitt sätt att köpa tillbaka mitt dâliga samvete,
Mitt julsamvete
Jag behöver inte julpynta i âr, julbocken frân Ikea som jag ärvde frân min skilsmässa stâr i hallen frân förra âret, det är bara att damma av, sâ är det pyntat!

3 commentaires:

Unknown a dit…

Ja, var kommer alla dessa mâsten ifrân? Mina barndomsjular var fantastiska även om jag har förstâtt i efterhand att mina föräldrar hade det knapert ibland. Min mamma var ju hemma och hade "tid" att griljera skinka, göra sillsallad etc. Du kan omöjligtvis fâ den där perfekta julen som du vill ha. Den finns bara i din fantasi. Om du vaknar upp pâ morgonen och förväntar dig snälla svärföräldrar, bussig exmake etc ja dâ har du redan sabbat din jul.

Köp julklappar via internet, âk till Thiriet och handla djupfryst mat och köp en brasvedsfilm pâ dvd. Ett glas rött och mysfaktorn är pâ topp! Eller konvertera till buddhismen. Kram!!!

Lillie plein damour a dit…

Fina du , fint svar, jag tycker om dig!

KRAM

Anna a dit…

Jag tycker nog att du kan bränna upp julbocken så slipper du damma av den och så får du en brasa på samma gång :) //Anna UK