mercredi 27 mai 2009

Biskvi recept



Biskvier
Ingredienser Portioner: 30 st
150 g mandelmassa
1/2 dl socker
1 äggvita
Fyllning:
5 msk socker
5 msk vatten2 äggulor
150 g smör eller margarin
2 tsk vaniljsocker
Garnering:
200 g mörk choklad
25 g kokosfett ( jag kommer att använda smör i stället, vet inte om kokosfett finns här)
Tillagningstid: Över 20 min Svårighetsgrad: Avancerat
Gör så här
1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Riv mandelmassan fint på rivjärn.
Rör ihop mandelmassa, socker och äggvita till en smet.
3. Fyll smeten i en spritspåse. Tryck ut smeten direkt på bakplåtspapper till små kakor ca 3 cm diameter och platta till toppen.
4. Grädda mitt i ugnen ca 10 min
Låt kakorna svalna något innan de lossas från papperet.
5. Koka socker och vatten tills lagen tjocknar. Tag kastrullen från värmen. Tillsätt en äggula i taget under kraftig vispning. Låt blandningen svalna i rumstemperatur.
6. Tillsätt mjukt matfettet i små klickar under omrörning. Smaksätt med vaniljsocker.
7. Spritsa eller bred ut krämen på biskviernas undersida. Låt de bli kalla.
8. Bryt chokladen i bitar och smält den tillsammans med kokosfett i mikrovågsugn eller i ett vattenbad på spisen.
9. Doppa biskvierna i chokladen och låt den stelna. För att få ett tjockare chokladtäcke kan man doppa två gånger.

4 commentaires:

Anna a dit…

det låter avancerat! lycka till.

Lillie plein damour a dit…

Tack Anna, ja jag mâste försöka jag som älskar biskvier.
Kram

Larssons a dit…

En av mina favoritkakor. Har aldrig provat att gora dem själv.

Lillie plein damour a dit…

Larssons, ja jag älskar dessa kakorna och jag tänkte i början att det mâste vara svârt men det finns en fransk liknad som heter macarons, och som jag vet att jag kan göra, fast de blir inte lika fina som pâ café, men men, det är ju smaken som är viktigast, eller hur? Kram